Drie vooruitstrevende aannemers besloten in 2014 samen te ontdekken welke voordelen een samenwerking zou opleveren. Deze aannemers zijn Webbink Bouw (Vriezenveen), Bouwbedrijf Maneschijn (Vroomshoop) en Aannemersbedrijf Warmes (Lattrop). Drie reeds succesvolle, nuchtere partijen met een gedeelde visie: Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dit bracht, en brengt ons nog steeds, naar een hoger niveau. Met een no-nonsense “dorpse werkwijze”, weten wij de opdrachtgever van planvorming, communicatie tot oplevering volledig te ontzorgen en de bewoners te enthousiasmeren. Na drie jaar heeft EZB 430 gerenoveerde woningen achter haar naam staan en de teller tikt door….
Deze drie doorgewinterde aannemers hadden het lef om deze samenwerking aan te gaan. Inmiddels hebben wij onze sporen al verdiend in de renovatiewereld. Lef hebben wij trouwens nog steeds en maakt dat wij geen uitdaging uit de weg gaan. “We voeren renovatieprojecten, van uiteenlopende complexiteit, van begin tot eind, naar tevredenheid uit. We hebben namelijk alle expertise zelf in huis”, aldus Arjan Webbink. “Hierdoor zijn wij in staat om het hele renovatieproces voor de opdrachtgever te faciliteren”. De werknemers van EZB zijn echte “renovatiemensen”. Ze begrijpen, dat ze bij woningen in bewoonde staat werken en dus rekening moeten houden met de bewoners, hun leefgewoontes en omgeving.
Wij werken heel bewust met onze 100 eigen mensen en vaste partners. Hierdoor zijn de lijnen kort en kan snel geschakeld worden. De werknemers staan elkaar half en helpen elkaar met plezier bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Voor de aanvang van een project worden ze uitgebreid gebriefd. De jongens weten waarom ze doen wat ze doen, weten wat ze kunnen verwachten en dat maakt het verschil. Ze delen een passie en kennen de doelstellingen, waarden en normen van het bedrijf. Dat zie je terug in de samenwerking, de renovatie en het resultaat. Dinand de Groot: “Onze werknemers vullen elkaar aan en ervaren samen met de opdrachtgevers en bewoners hoe een renovatie ook kan: overzichtelijk, snel en met zo weinig mogelijk overlast. Dat zorgt voor begrip en enthousiasme, wat bij renovatieprojecten nog te vaak ontbreekt. De samenwerking van onze medewerkers en vaste partners is zo prettig, omdat de specialiteiten van elk bedrijf optimaal benut worden”.
De eisen vanuit de overheid en uitvragen van de opdrachtgever worden strenger en complexer. Rob Warmes: “En wij willen de bewoners tevreden houden. Zij zijn tenslotte de eindgebruiker”. Comfort, duurzaamheid en gebruikersgemak van een woning staan dan ook centraal. Bij elke renovatie wordt nagedacht welke maatregelen getroffen moeten worden om het gewenste energielabel te halen en het wooncomfort van de bewoner te vergroten. De maatregelen variëren van het vervangen van het dak inclusief asbestsanering, isoleren van de spouw en vloeren, tot aan het compleet vervangen van een woning door een duurzame, energieneutrale, nieuwbouwwoning. “Naast het maatregelenpakket om tot het gevraagde energielabel te komen, denken wij met de opdrachtgever mee, hoe wij de woning nog een esthetische upgrade kunnen geven. Eigenlijk zijn we onszelf en onze processen ook voortdurend aan het renoveren”, vervolgt Rob Warmes.
Transparantie en efficiency staan bij ons hoog in het vaandel. “We denken altijd in oplossingen in plaats van problemen”, aldus Dinand de Groot. Voordat de opdrachtgever zich überhaupt zorgen kan maken, heeft EZB een mogelijk probleem al opgemerkt en verholpen. Hoe dat kan? De partijen zijn betrokken en zichtbaar aanwezig op de bouw. EZB is laagdrempelig en communiceert met elkaar, de opdrachtgever en bewoner. Het communiceren met de laatstgenoemde doelgroep is het meest waardevol voor alle betrokken partijen. Het voorkomt oponthoud, doordat heldere communicatie duidelijkheid en begrip teweegbrengt. Daarom werken wij altijd met een vast klantteam dat tijdens het renovatieproject dagelijks klaar staat voor de bewoners. Ze zorgen ervoor dat bewoners goed op de hoogte zijn en blijven van de planning, werkzaamheden en gevolgen.
Bij elk renovatieproject, waar je als aannemer of corporatie mee te maken krijgt zijn mensen betrokken. Je komt bij mensen achter de voordeur en in iemands vertrouwde omgeving: zijn/haar thuis. Dit vraagt om een op maat gemaakte aanpak. Arjan Webbink: “Effectief communiceren met de klant is iets wat je op je bouwkundige opleiding niet leert, maar wel iets wat een hoop onduidelijkheid kan voorkomen. Het zorgt voor een transparante werkwijze en goede relatie met de opdrachtgever en bewoners. Dit knopen wij onze medewerkers goed in de oren en is de reden waarom wij werken met een vast klantteam. We hebben gemerkt dat het je imago ten goede komt en de bouw versnelt”. Duidelijke en heldere communicatie met bewoners en hun omgeving is dan ook van essentieel belang. Wij hebben hiervoor mensen in dienst die hiervoor zijn opgeleid.
EZB zorgt voor een zorgeloze energiesprong en transformatie naar een energiezuinige woning. Of dit nu is voor een blok van twee of voor 100 woningen. EZB zoekt de beste oplossing voor het vraagstuk, van het isoleren van de schil, toepassen van de nieuwste (installatie)technieken tot het esthetisch verfraaien van de woning. Hiervoor zetten de drie aannemers gezamenlijk hun specialismes is. Waarbij de een zorgt voor de projectuitvoering en kraanwerkzaamheden, zorgt de ander voor de penvoering, uitvoeringen en materieel. De derde partij zorgt voor de deuren, ramen en kozijnen. Alle drie leveren wij manschappen en beschikken ze over een flinke dosis ervaring. Een samenwerking met EZB betekent dan ook dat je meelift naar een hoger niveau. Samen sterk.